What is Content Mapping

نقشه راه تولید محتوا چیست: چطور Content Mapping را شروع کنیم؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
نقشه راه تولید محتوا چیست: چطور Content Mapping را شروع کنیم؟

نقشه‌ راه تولید محتوا یک تکنیک بصری است و برای کمک به سازماندهی و درک محتوای وب سایت‌، استفاده می‌شود. این تکنیک ساده، ارزشمندترین بخش استراتژی تولید محتوا و استفاده صحیح از محتوا و مطالب وب‌سایت است.

0
()

نقشه‌ی راه تولید محتوا (Content Mapping) چیست؟

نقشه‌ی راه تولید محتوا، درست شبیه نقشه ذهنی انسان است، اما با این تفاوت که بر روی محتوای متنی وب سایت‌ها متمرکز است و به مخاطب در تولید، توسعه ذهنیت و محتوا قبل از انتشار در وب سایت، کمک می‌کند. تولید این نقشه از مراحل مهم استراتژی تولید محتوا در بازاریابی محتوایی است.

به طور مشخص، نقشه راه تولید محتوا، برای ایجاد دید بهتر، در مورد محتوایی است که به اهداف مشتری و کاربران وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند. در واقع این نقشه راه راهنمای مطالب وب سایت از لحاظ محتوایی مثل یک وب‌سایت کامل، قبل از انتشار مطالب می‌باشد و این امکان را فراهم می‌کند که با درک کمبودها و با استفاده از فرصت‌ها، از استراتژی گسترش محتوای وب سایت در جهت ارتقاء هر چه بیشتر کیفی و کمی وب سایت‌ها، استفاده کنید.

در اینجا به دو نوع از انواع این نقشه‌های محتوا می‌پردازیم:

  • نقشه راه تولید محتوای سایت برای رسیدن به اهداف ( اهداف مشتری و اهداف کاربر سایت).
  • نقشه راه تولید محتوای سایت برای مطالب دیگر.

هنگام ایجاد پلان راه تولید محتوا سایت، باید روی کاربردی بودن این نقشه تمرکز کرد. نقشه‌ای که به راحتی توسط اعضای تیم طراحی، درک و به سادگی اجرا شود.

نقشه راه تولید محتوای وب سایت ممکن است منجر به درگیری ذهنی و پیچیدگی شود. تولید نقشه راه محتوا باید سریع و ساده باشد مانند تکنیک طوفان مغزی. توجه داشته باشید این نقشه مانند نقشه سایت نیست بلکه در واقع ابزاری برای تسلط بر روی محتوای صفحات وب به صورت صحیح و کاربردی است.


کاربرد و اهداف ساخت نقشه راه تولید محتوا

اولین و اصلی‌ترین هدف ایجاد نقشه راه تولید محتوا، کمک به توسعه محتوا و متمرکز شدن روی اهداف وب‌سایت در ایجاد محتوایی تأثیر گذار با بیشترین بازدهی می‌باشد. نقشه راهنمای محتوا، به شما در انتخاب ابزارها و راهکارهای مدیریتی مورد نیاز کمک می‌کند.

با داشتن یک دید عالی در مورد احتیاجات و محتوای وب سایت خود می‌توانیم تصمیمات زیرکانه‌ای در مورد نوع و نحوه انتخاب ابزارها و راهکارهای مدیریتی مورد استفاده در سایت اتخاذ کنیم و مطمئن باشیم که پنل مدیریت محتوایی که برای این کار در نظر گرفته شده تمام نیازهای ما را در زمینه انتشار و نمایش محتوا در بر می‌گیرد.

نقشه راه تولید محتوا در ایجاد یک چشم انداز مشترک، کمک شایانی می‌کند. در طی فرآیند طراحی وب سایت، اعضای یک تیم یا گروه درگیر، با یک چشم انداز و زبان مشترک، با یکدیگر در ارتباط هستند و هر یک از اعضای گروه با عضوهای دیگر هماهنگ می‌شود.

می‌توانید با دخیل کردن اعضای مختلف تیم و بررسی نظرات و ایده‌های آنها علاوه بر ارائه نقشه محتوای جامع‌تر، بر هماهنگی بین افراد تیم هم . ایجاد نقشه راه تولید محتوا، به تشخیص کمبودها، نقایص و مطالب جایگزین کمک می‌کند. با توانایی تجسم کردن محتوا شما می‌توانید به صورت بالقوه به تشخیص کمبودهای هر بخش و قسمت‌هایی که لازم است با مطالب بهتری جایگزین شود، بپردازید.


برای شروع ایجاد نقشه محتوا چه باید کرد؟

در زیر به نکاتی که برای شروع طرح ریزی یک نقشه راهنمای محتوای وب سایت، نیاز دارید، پرداخته شده است:

  • درک کامل اهداف تجاری مخاطبین فقط با شناخت کامل مشتری و اطلاع کامل از آنچه از وب سایت کسب می‌کنند، امکان‌پذیر است.
  • درک شما از آنچه مشتریان نیاز دارند و باید از مراجعه به وب سایت به‌دست بیاورند و درکل علت اینکه آنها به این وب سایت مراجعه می‌کنند، می‌باشد.
  • درک کامل از نیازها و محدودیت‌ها لازم در زمینه تولید محتوا با کیفیت و استفاده از تکنیک‌های مناسب در ارائه و نمایش این محتوا، می‌باشد (برای مثال شکل کاری، تکنیکی، از نظر قانونی و غیره)

در صورتی که می‌خواهید از این تکنیک روی وب سایت‌های فعلی یا روی وب سایت‌هایی که طراحی مجدد می‌شوند استفاده کنید(استراتژی محتوا محور در ریدیزاین سایت)، لازم است ابتدا به تجزیه و تحلیل محتوای فعلی بپردازید، زیرا محتوا فعلی در ایجاد و ارائه محتوای جدید به شما کمک می‌کند و مدت زمانی را که باید برای این کار صرف کنید را به حداقل کاهش می‌دهد.


ابزارهای ایجاد پلان راه تولید محتوا سایت

 ابزاری که برای ایجاد نقشه محتوا استفاده می‌کنید، مهم نیست، شما می‌توانید این نقشه را با استفاده از مداد شمعی روی دیوار آشپزخانه هم ایجاد کنید! اما خیلی بهتر است که این نقشه را با ابزارهای بر پایه وب ایجاد نمایید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت اطلاعات لازم را برای بقیه افراد تیم ارسال کنید.

هر ابزاری که امکان ترسیم نمودار و نقشه ذهنی را فراهم کند، جواب می دهد. دو مورد از ابزارهای مورد علاقه کاربران OmniGraffle (ابزار نمودار برای مک) و Balsamiq (ابزار وایرفریم‌ و نمونه‌ساز) هستند.


تولید نقشه راه محتوا بر اساس اهداف مشتری و کاربر

ارتباطات بخش‌های دو نقشه اولیه مطالب وب سایت (نقشه محتوای مطالب بر اساس اهداف کاربران و مشتریان) باید به صورت خطی در نظر گرفته شوند. این بدین معناست که هر برچسب یا عنوان، مربوط به یک متن با موضوع متفاوت اما مرتبط خواهد بود. این نقشه‌ها اصلاً شبیه هیچ نقشه راه محتوای دیگری نیست و بیشتر شبیه دو فهرست مشابه یکدیگر هستند.

  • اولین نقشه محتوا، مطالب وب سایت را به سمت اهداف مشتری هدایت می‌کند.
  • نقشه دوم، محتوا سایت را به سمت اهداف کاربران سایت هدایت می‌کند.

۱. کانتت مپینگ بر اساس اهداف مشتری

ما می‌توانیم اهداف تجاری مشتریان را به‌وسیله محتوایی که برای به به‌دست آوردن آن اهداف تولید می‌کنیم، هدایت کنیم. با ایجاد این نقشه راه، می‌توان اهداف تجاری مشتریان را در قالب محتوا تعیین کرد و سیاست سایت را بر اساس آن پایه گذاری نمود.


۲. کانتت مپینگ بر اساس هدف کاربران سایت

نقشه بعدی، نقشه راه تولید محتوا بر اساس اهداف کاربران است. مثلاً کاربری که وارد سایت می‌شود از نظر محتوایی نیاز به چه اطلاعاتی دارد؟ یا چه اطلاعاتی به بهترین نحو کاربر را در رسیدن به هدف نهایی‌اش یاری می‌رساند؟


چرا باید نقشه‌های راه تولید محتوا را در دستور کار خود قرار دهیم؟

اهداف کاربران و مشتریان از محتوا، نتایج متعددی را به همراه دارد. دریافت این نتایج بسیار عالی است زیرا هر چه این بازخوردها و نظرات بیشتر باشد، ما را در امتحان بیش از یک روش در انتخاب شیوه ارائه مطالب، کسب نتیجه مطلوب و رسیدن به هدف یاری می‌رساند.

شما دو نکته از نقشه‌های راهنمای محتوا، می‌توانید برداشت کنید:

  •  محتوای نقشه‌ها در واقع لیستی از مطالبی است که در حال حاضر می‌توانید در سایت از آنها به آسانی استفاده کنید.
  •  پیدا کردن عناوین اصلی برای دسته بندی مطالب: خیلی ساده، مثل انتخاب عنوان ”بخش پشتیبانی” یا ”بخش سؤالات متداول”.

ایجاد پلان راه تولید محتوا

این نقشه به ارتباط یک مطلب با مطالب دیگر توجه دارد، دقیقاً مانند ارتباط بین محتوا و بخش‌های یک سایت واقعی. مسئله مهم این است که باید به این ارتباطات توجه کنید و بدانید که محتوای کدام بخش با بخش‌های دیگر در ارتباط است. ارتباط بین محتوای یک بخش با محتوای بخش‌های دیگر می‌تواند باعث تقویت تأثیر آنها در رسیدن به اهداف شود.


محتوای اثربخش با نقشه راه تولید محتوا

برای کسب بیشترین بازده از یک نقشه راه تولید محتوا، نکاتی در زیر بیان شده که بهتر است به کار گرفته شود:

  • از افراد مختلف بخواهید که به آنها نگاهی بی اندازند از دیگر اعضای تیم بخواهید که به نقشه راه تولید محتوایی که ایجاد کرده‌اید نگاهی بیاندازند. این بازنگری باعث می‌شود دیگر افراد درگیر این پروژه، دید بهتری نسبت به عملکرد و موضوع سایت کسب کنند و باعث می‌شود نظرات زیادی در این مورد بدست آورده و بازخورد کارآمد داشته باشید.
  • در انتخاب بستر مناسب برای ایجاد وب سایت از نقشه راه محتوا استفاده کنید. بازسازی و تجسم اینکه مطالب روی وب سایت به چه صورت منتشر خواهد شد، به تصمیم ما در انتخاب بسترهای لازم در توسعه و طراحی سایت کمک خواهد کرد. (مانند اینکه از چه پلتفرمی یا از چه اسکریپتی برای نمایش مطلب استفاده خواهد شد)

بروزرسانی مداوم نقشه راه تولید محتوای وب سایت

خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد که تا زمان حیات وب سایت و در حین پیشرفت فرایند توسعه وب، نقشه راهنمای تولید مطالب وب سایت بدون تغییر بماند و نیاز به تکامل نداشته باشد. بنابراین باید به صورت مداوم و با ایجاد هماهنگی بین اهداف تجاری و محتوای موجود وب سایت و محتوای قابل اضافه سازی، به طور مداوم وب سایت را بروزرسانی کنید.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

شما نظری در این مورد ندارید؟